Kommunpolitik

Politikerdebatt arrangerad av LRFs kommungrupp

I veckan var våra fullmäktigekandidater Lena Granath och Vidar Aldorsson på plats när LRFs Kommungrupp Oskarshamn bjöd in till en paneldebatt med fokus på landsbygden och de gröna näringarna. Samtliga partier från Oskarshamn fullmäktige fanns representerade och diskussionen var både intressant och stundtals het. Efter den nästan 2 timmars långa panelutfrågningen blev det även utrymme för de många intresserade på plats att delge sina egna erfarenheter och vilka hinder som stötts på. Våra kandidater svarade på de frågor som ställdes och fick även presentera hur vi i Vänsterpartiet ser på Landsbygd, Livsmedelsstrategin, upphandling och mycket mer.
Vi vill ha ett Oskarshamn för alla och att det ska vara möjligt att leva och verka på landsbygden. Vi måste fortsätta att samverka, kommun, politik, föreningar och lokala näringslivet. Vi behöver se till landsbygdens behov och viljor. Vi vill satsa på våra serviceorter, ha en kravspecifikation för vad som ska innehålla i en serviceorts basservice och vi vill underlätta skapa-eget-företagande.
Vi behöver ha mer närodlade och ekologiska livsmedel den kommunala verksamheten.
Vi behöver varandra, hjälpa varandra tex i upphandlingar och finnas med i nätverk och andra möten för samtal och kunskapsinhämtning.
#vadkanvihjälpatillmed
#tillsammansgörviskillnad