Landstinget i Kalmar län

Öppen IVA på Oskarshamns Sjukhus i sommar

Under förra veckans landstingsfullmäktige lämnade vi i majoriteten S, V & MP beskedet att ja, Intensivvårdsavdelningen (IVA) på Oskarshamn Sjukhus kommer i sommar att vara öppen. Tack vare ett fantastiskt engagemang av vår personal.
Året om, 24 timmar om dygnet, ges kvalificerad intensivvård på länets tre sjukhus och så även i sommar. Samverkan sker alltid sjukhusen emellan med målet att patienten ska få vård utifrån behov där den bäst ges. IVA i Oskarshamn kommer vara öppet under hela sommaren.
Det startas även en permanent hjärtintensivvårdsavdelning med fyra platser. Det innebär en fördubbling av antalet vårdplatser för denna patientgrupp. Förra årets erfarenheter är det som lett fram till denna utökning. Den mest påtagliga konsekvensen av förra årets stängning av IVA i Oskarshamn var nämligen att ett antal patienter med hjärtinfarkt då fick skickas till sjukhusen i Kalmar och Västervik. Dessa patienter utgör den klart största patientgruppen som vårdas på IVA i Oskarshamn. Så efter ett planerat och strategiskt arbete under hösten kommer nu HIA-verksamheten etableras i anslutning till hjärtavdelningen i likhet med de andra sjukhusen i länet. I övrigt är IVA uppdraget i Oskarshamn oförändrat.
Arbetet med bemanning av länets tre intensivvårdsavdelningar inför sommaren 2018 startade redan under hösten 2017. Inriktningen har i första hand varit att arbeta med långsiktig rekrytering, men kontakter har även tagits med bemanningsbolag. Det har också skett en inventering av intresset att justera semesterperioder med befintlig personal. Vi är glada att kunna ge detta besked och även säga att vi har en fantastisk personal som gör detta möjligt.

Lena Granath & Linda Fleetwood

#tillsammansärvistarka