Ett hållbart Oskarshamn

Idag fick Lena, som representant för kommunledningen ta emot våra barn och ungdomars material efter att ha arbetat med Agenda 2030, med fokus på vatten och miljö. Detta som en del av miljöarbetet och efter att lyssnat på föreläsningar av Naturskyddsföreningen och Trash-Tiki gänget som skall uppvakta miljöminister Karolina Skog i Almedalen.

Läs nedan ungefär vad hon sa;

-Jag är här idag för att ta emot uppmaningar och förslag från barn & ungdomar i Oskarshamn som ett resultat av föreläsningar från Naturskyddsföreningen och Trash-Tiki gänget samt förskolan Hummlans arbete kring miljöfrågor & specifikt vatten.

Vi startade vårt hållbarhetsarbete för många år sedan och bl.a. 2015 beslutade vi att vi skulle arbeta med Giftfri förskola.

Vi har tagit fram ett hållbarhetsprogram som ett steg i att driva ett strategiskt hållbarhetsarbete.

Vi är medlemmar i Sveriges Eko kommuner.
Vi håller på med ett av Sveriges idag största saneringsarbete när vi sanerar vår hamn.

Det vi är samlade för idag är ett exempel på hur vi kan arbeta kring Agenda 2030 – våra globala hållbarhetsmål. Idag handlar det om MÅL 14 HAV OCH MARINA RESURSER men också viktiga mål som 15 EKOSYSTEM OCH BIOLOGISKT MÅNGFALD.

Det är ett led i kommunens arbete och jag är jätteglad att både barn & ungdomar har engagerat sig i detta.

Vi har kompetenta & engagerade medarbetare som ser till att medvetandegöra våra yngre generationer och det är viktigt att uppmuntra och uppmärksamma detta då miljö och klimat är avgörande för allas vår framtid.

Stort tack och ett stort lycka till på er översegling till Visby.

#tillsammansgörviskillnad